جزئیات تازه فیلم داینامیک دوئو و سرنوشت رابین ها در سینما

فیلم داینامیک دوئو با روایتی مستقل از جهان اصلی دی‌سی، خاستگاه تازه دیک گریسون و جیسون تاد را بررسی می‌کند و مسیر آن‌ها به سوی بتمن، نایت‌وینگ و رد هود را نشان می‌دهد.

3 نظرات
جزئیات تازه فیلم داینامیک دوئو و سرنوشت رابین ها در سینما

5 دقیقه

آن‌ها خودشان را دو نفره پویا می‌نامند، اما این همان فیلم بتمنی نیست که از قبل می‌شناسید. استودیوهای دی‌سی در انسی ۲۰۲۶ بی‌سروصدا جزئیات تازه‌ای از داستان را منتشر کرد و نتیجه بیشتر از آنکه شبیه یک بیانیه مطبوعاتی باشد، حال‌وهوای زمزمه‌ای کمیک‌بوکی داشت: روایت تازه‌ای از خاستگاه دیک گریسون و جیسون تاد که بیرون از خط زمانی اصلی جهان دی‌سی روایت می‌شود.

این فیلم به کارگردانی آرتور مینتز و با عنوان رسمی داینامیک دوئو ساخته می‌شود و تمرکز اصلی آن بر سال‌های آغازین زندگی دو رابین بسیار متفاوت است. فیلمنامه را متیو آلدریچ، اسکات نوستادتر و مایکل اچ. وبر نوشته‌اند، سه نویسنده‌ای که به روایت‌های شخصیت‌محور شهرت دارند. تا ژوئن ۲۰۲۶ هنوز هیچ بازیگری به پروژه پیوست نشده و همین موضوع شایعات انتخاب بازیگران را داغ نگه داشته و طرفداران را در حدس و گمان فرو برده است.

در هسته داستان، دیک و جیسون را می‌بینیم که با هم متحد می‌شوند و خود را دو نفره پویا می‌نامند. این اتحاد به مرور ترک برمی‌دارد: دیک آرام‌آرام به سوی پذیرش ردای بتمن کشیده می‌شود، در حالی که مسیر جیسون به سمت رد هود تغییر جهت می‌دهد. این یک رقابت برادرانه در مقیاسی سینمایی است، درباره وفاداری، خیانت و هویت، با این حال سازندگان در برخورد با الگوهای کمیک‌بوکی دست به تغییراتی زده‌اند.

طرفداران باید بدانند: این خاستگاه‌ها قرار نیست با تک‌تک قاب‌های کمیک‌ها کاملا هم‌خوان باشد. در روایت سنتی، دیک گریسون به عنوان آکروبات یک سیرک معرفی شد که تراژدی خانواده‌اش روی صحنه باعث شد بروس وین او را تحت سرپرستی بگیرد. پیشینه جیسون تاد روی صفحات کمیک همیشه آشفته‌تر بوده است، ابتدا او هم آکروباتی دیگر بود و بعدها به شکل فرزند دردسرساز یک دزد و مادری گرفتار اعتیاد بازآفرینی شد. به نظر می‌رسد داینامیک دوئو این رشته‌ها را در هم می‌آمیزد و به هر دو شخصیت عناصری می‌دهد که بیش از ریشه‌های کلاسیک و سیرکی دیک، بازتاب‌دهنده تاریخچه متأخرتر جیسون در کمیک‌هاست.

و پیش از آنکه گمانه‌زنی‌ها این پروژه را به یک رویداد کراس‌اور در جهان دی‌سی تبدیل کند: چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. وقتی از جیمز گان پرسیده شد آیا این فیلم در تداوم رسمی جهان دی‌سی قرار دارد یا نه، او با یک واژه کوتاه و قاطع پاسخ داد: نه. بنابراین هرچند این اسپین‌آف مطالعه‌ای نزدیک و شخصیت‌محور درباره دو رابین خواهد بود، در کنار جهان دی‌سی زندگی می‌کند و نه به عنوان فصلی از حماسه اصلی، بلکه به عنوان برداشتی جایگزین دیده می‌شود.

با این حال، جهان دی‌سی همچنان رابین مخصوص به خود را معرفی خواهد کرد. قرار است دیمین وین نخستین حضور سینمایی خود را در شجاع و جسور تجربه کند، هرچند این پروژه هنوز نه تاریخ اکران دارد و نه ترکیب بازیگرانش قطعی شده است. دیمین به عنوان رابین اصلی در جهان دی‌سی جایگاه‌گذاری می‌شود. آیا این موضوع جایگاه دیک گریسون یا جیسون تاد را در اسطوره‌شناسی گسترده‌تر سینمایی از بین می‌برد؟ اصلا. چشم‌انداز سینمایی دی‌سی را مثل یک چندجهانی کمیک‌بوکی در نظر بگیرید: گروه‌های خلاق مختلف می‌توانند دوره‌ها و تفسیرهای گوناگون را برجسته کنند، بی‌آنکه شنل یکدیگر را زیر پا بگذارند.

داینامیک دوئو با روایت داستان خود بیرون از خط زمانی رسمی، آزادی خلاقانه به دست می‌آورد. این فیلم می‌تواند مسیرهای دیک و جیسون به سوی نایت‌وینگ و رد هود را بررسی کند و در عین حال دست خود را به تداوم جهان دی‌سی نبندد. همین آزادی شاید بزرگ‌ترین دارایی پروژه باشد: فرصتی برای قرار دادن دو رابین نخست در مرکز صحنه، با روایتی تلخ‌تر، انسانی‌تر و نشان دادن اینکه وقتی وظیفه یک انتقام‌جوی نقاب‌دار در اولویت قرار می‌گیرد، برادری چگونه فرسوده می‌شود.

هنوز تاریخ اکرانی اعلام نشده است. انتخاب بازیگران همچنان باز است. اما انتخاب‌های روایی، از ضرب‌آهنگ‌های تازه در داستان خاستگاه گرفته تا تأکید بر گذشته پیچیده‌تر جیسون و تصمیم برای جدا ماندن از جهان اصلی دی‌سی، همین حالا داینامیک دوئو را به یکی از جذاب‌ترین آثار مرتبط با بتمن در سال‌های اخیر تبدیل کرده است. شما امیدوارید کدام نسخه از رابین روی پرده سینما شکل بگیرد؟

منبع: smarti

ارسال نظر

نظرات

شهرسفر

خوبه که ریسک می‌کنن، ولی نگرانم یکی از رابین‌ها تحت‌الشعاع بمونه. می‌خوام هر دو با عمق نشون داده شن، نه مصرفی یا صرفا تروفی برای یکی دیگه

امیر

آیا واقعا این نسخه خارج از تداومه؟ یعنی چطور قراره با بقیه تداخل نکنه، منطقیه؟ زیاد مطمئن نیستم…

دیتاپالس

وای، انتظار نداشتم دیک و جیسون رو این‌طوری ببینم… ایده اسپین‌آف و جدا از تداوم خیلی جذابه، ولی امیدوارم بازیگرها خراب نکنن

مطالب مرتبط